Положення про відділ соціального захисту населення
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення сесії
Олександрійської сільської ради
02.08.2022 № 1800
Положення
про відділ соціального захисту населення
Олександрійської сільської ради
1. Загальні положення
1.1. Відділ соціального захисту населення (надалі – відділ) є структурним підрозділом апарату Олександрійської сільської ради (далі – сільської ради), який забезпечує здійснення повноважень органу місцевого самоврядування у сфері соціального захисту населення.
1.2. Відділ у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, рішеннями Олександрійської сільської ради, виконавчого комітету, розпорядженнями сільського голови, іншими нормативно-правовими актами у сфері соціального захисту населення та цим Положенням .
1.3.Відділ підзвітний і підконтрольний Олександрійській сільській раді, виконавчому комітету сільської ради, і підпорядкований сільському голові.
1.4. Структура відділу та чисельність його працівників визначається штатним розписом, який затверджується рішенням сесії сільської ради.
1.5. Положення про відділ затверджується рішенням сесії сільської ради, посадові інструкції його працівників затверджуються сільським головою.
1.6. Порядок взаємодії Відділу з іншими структурними підрозділами сільської ради визначається сільським головою.
1.7. Відділ не є юридичною особою, може мати власні бланки та штампи.
2. Завдання та повноваження відділу
1) підготовка пропозицій до проектів місцевих програм у сфері соціальної політики, в тому числі програм підвищення рівня життя, посилення ролі сім’ї як основи суспільства;
2) забезпечення реалізації державної політики у сфері соціальної підтримки і надання соціальних послуг сім’ям та особам, які належать до вразливих груп населення та / або перебувають у складних життєвих обставинах, зокрема особам похилого віку, особам з інвалідністю, ветеранам війни (в тому числі учасникам АТО / ООС), особам, на яких поширюється дія законів України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” та „Про жертви нацистських переслідувань”, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, сім’ям з дітьми, малозабезпеченим, багатодітним, молодим сім’ям, внутрішньо переміщеним особам, іншим категоріям осіб, які згідно із законодавством мають право на пільги та отримання житлових субсидій;
3) виконання програм і заходів у сфері соціального захисту населення, спрямованих на покращення становища сімей, забезпечення оздоровлення та відпочинку дітей, забезпечення рівних прав і можливостей участі жінок і чоловіків у політичному, економічному та культурному житті, протидії дискримінації за ознакою статі та торгівлі людьми;
4) організація надання соціальних послуг і проведення соціальної роботи на території Олександрійської сільської територіальної громади шляхом визначення потреб населення у соціальних послугах, розвитку відповідних закладів, установ, служб і залучення недержавних організацій, які надають соціальні послуги;
5) координація діяльності та контроль за виконанням структурними підрозділами соціального захисту населення завдань і заходів, спрямованих на розв’язання питань, що належать до його компетенції;
6) сприяння у розв’язанні питань соціально-економічного розвитку відповідних територій, громадським та іншим організаціям, волонтерам – у проведенні ними роботи з питань соціального захисту сімей, у тому числі сімей з дітьми, малозабезпечених, багатодітних, молодих сімей, дітей, осіб з інвалідністю, осіб похилого віку та інших вразливих категорій населення;
7) реалізація державної політики у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, розроблення та виконання відповідних регіональних програм;
8) реалізація державної політики у сфері оздоровлення осіб з інвалідністю, громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, ветеранів війни (в тому числі учасників АТО / ООС), осіб, на яких поширюється дія законів України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” та „Про жертви нацистських переслідувань;
9) надання адміністративних послуг соціального характеру.
3. Відділ відповідно до визначених повноважень:
1) організовує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів Мінсоцполітики та Нацсоцслужби, рішень Олександрійської сільської ради, виконавчого комітету, розпоряджень сільського голови, забезпечує контроль за їх реалізацією;
2) аналізує стан і тенденції соціального розвитку Олександрійської сільської територіальної громади та вживає заходів для усунення недоліків;
3) бере участь у підготовці пропозицій до проектів програм соціально-економічного розвитку Олександрійської сільської територіальної громади;
4) вносить пропозиції щодо проекту місцевого бюджету;
5) розробляє в межах компетенції проекти розпоряджень сільського голови, у визначених законом випадках – проекти нормативно-правових актів з питань соціального захисту населення;
6) бере участь у підготовці звітів сільського голови для їх розгляду на сесії сільської ради;
7) готує інформаційні та аналітичні матеріали, статистичну, адміністративну, оперативну звітність з питань, що належать до його компетенції;
8) забезпечує реалізацію заходів щодо запобігання корупції;
9) готує у межах повноважень проекти угод, договорів, меморандумів, протоколів засідань робочих груп, бере участь у їх розробленні;
10) розглядає в установленому законодавством порядку звернення громадян;
11) опрацьовує запити і звернення народних депутатів України та депутатів сільської ради;
12) забезпечує доступ до публічної інформації, розпорядником якої є відділ;
13) постійно інформує населення про виконання своїх повноважень, визначених законом;
14) забезпечує в межах повноважень дотримання вимог законодавства з охорони праці;
15) організовує роботу з укомплектування, зберігання, обліку та використання архівних документів;
16) забезпечує захист персональних даних;
17) залучає громадські та благодійні організації до виконання соціальних програм і відповідних заходів;
18) організовує співпрацю органів місцевого самоврядування із профспілками та їхніми об’єднаннями, організаціями роботодавців та їхніми об’єднаннями;
19) з питань реалізації заходів соціальної підтримки населення:
організовує в межах компетенції роботу щодо надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, пільг з оплати житлово-комунальних послуг, пільг на придбання твердого палива і скрапленого газу, інших пільг, передбачених законодавством:
- державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю; державної соціальної допомоги на догляд (крім державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1–3 частини першої статті 7 Закону України „Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”); щомісячної компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю І групи, одинокими особами, які досягли 80-річного віку; тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку; державної допомоги сім’ям з дітьми; державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям; державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю; тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме; щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею; допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях; щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю; одноразової грошової допомоги особам, які отримали тілесні ушкодження під час участі у масових акціях громадського протесту, що відбулися у період з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року; одноразової грошової допомоги членам сімей осіб, смерть яких пов’язана з участю в масових акціях громадського протесту, що відбулися у період з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року, а також особам, яким посмертно присвоєно звання Герой України за громадянську мужність, патріотизм, героїчне відстоювання конституційних засад демократії, прав і свобод людини, самовіддане служіння Українському народові, виявлені під час Революції гідності; одноразової грошової допомоги постраждалим особам і внутрішньо переміщеним особам, які перебувають у складних життєвих обставинах, що спричинені соціальним становищем, внаслідок яких особа частково або повністю не має здатності (не набула здатності або втратила її) чи можливості самостійно піклуватися про особисте (сімейне) життя і брати участь у суспільному житті; інших видів державної підтримки відповідно до законодавства;
- одноразової винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання „Мати‑героїня”;
- компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги відповідно до закону;
- субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу;
- пільг з оплати житлово-комунальних послуг, пільг на придбання твердого палива і скрапленого газу;
- забезпечує організацію та координацію роботи, пов’язаної з обліком внутрішньо переміщених осіб;
- забезпечує і проводить організаційно-методичне керування роботою КЗ «Центр надання соціальних послуг»;
- здійснює заходи щодо ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;
- сприяє громадянам в отриманні документів, необхідних для призначення окремих видів допомоги, субсидій та надання пільг;
- проводить заходи для виявлення вразливих груп населення та осіб / сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
- забезпечує приймання заяв і відповідних документів для призначення державної соціальної допомоги, зокрема, із застосуванням програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада» та передання їх органу, що призначає державну соціальну підтримку;
- виконує функції з реалізації заходів щодо соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, одиноких непрацездатних громадян, жертв політичних репресій, депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну, сімей загиблих військовослужбовців, багатодітних сімей та інших вразливих категорій громадян, координує роботу підприємств, установ, організацій з цих питань;
- забезпечує організацію санаторно-курортного лікування осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, жертв нацистських переслідувань, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також виплати грошових компенсацій замість санаторно-курортної путівки та вартості самостійного санаторно-курортного лікування деяким категоріям громадян;
- проводить підготовку документів щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
20) у сферах надання соціальних послуг населенню (соціального обслуговування), проведення соціальної роботи:
забезпечує реалізацію державної політики з питань надання соціальних послуг і соціальної роботи;
узагальнює потреби в соціальних послугах, оприлюднює відповідні результати;
інформує населення про перелік соціальних послуг, їх зміст і порядок надання у формі, доступній для сприйняття особами з будь-яким видом порушення здоров’я;
проводить моніторинг надання соціальних послуг, оцінювання їх якості та оприлюднення відповідних результатів;
забезпечує взаємодію надавачів соціальних послуг, органів, установ, закладів, фізичних осіб – підприємців, які в межах компетенції надають допомогу вразливим групам населення та особам / сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, та / або здійснюють їх захист;
організовує забезпечення підвищення професійної компетентності / кваліфікації працівників, які надають соціальні послуги;
забезпечує надання на території Олександрійської сільської територіальної громади соціальних послуг особам / сім’ям відповідно до їхніх потреб;
забезпечує дотримання прав отримувачів соціальних послуг;
бере участь у прийнятті рішення щодо направлення осіб, сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, до закладів, установ, служб, що надають соціальні послуги, зокрема, з питань, пов’язаних із влаштуванням осіб похилого віку, осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю до інтернатних установ системи соціального захисту населення;
співпрацює з недержавними організаціями, службами та закладами, які надають соціальні послуги особам похилого віку, особам з інвалідністю, сім’ям з дітьми, сім’ям / особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги, особам, які постраждали від торгівлі людьми, іншим соціально вразливим категоріям населення;
сприяє громадським організаціям, волонтерам у наданні допомоги соціально незахищеним громадянам, які потребують волонтерської допомоги, та в поширенні інформації про організації та установи, що залучають до своєї діяльності волонтерів, фізичних осіб, організації та установи;
у межах компетенції організовує роботу, пов’язану з наданням благодійної (гуманітарної) допомоги соціально незахищеним громадянам і сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах;
у межах компетенції здійснює заходи щодо опіки та піклування над повнолітніми недієздатними особами та особами, цивільна дієздатність яких обмежена;
подає при формуванні проектів місцевого бюджету пропозиції щодо передбачення у складі видатків на фінансування місцевих програм соціального захисту та соціального забезпечення відповідних коштів на компенсацію витрат суб’єктів, що надають соціальні послуги;
співпрацює із закладами освіти в напрямі підготовки та підвищення кваліфікації соціальних працівників, фахівців із соціальної роботи, координує роботу з підвищення їхньої кваліфікації;
сприяє реінтеграції в суспільство бездомних осіб та соціальній адаптації осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, відповідно до законів України „Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей, „Про соціальну адаптацію осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк”;
сприяє реалізації пробаційних програм щодо неповнолітніх осіб та осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням відповідно до Закону України „Про пробацію”;
взаємодіє зі структурними підрозділами міграційної служби, внутрішніх справ, а також з центрами зайнятості, підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності з питань розвитку соціальних послуг у територіальній громаді;
сприяє впровадженню нових соціальних послуг, у тому числі платних, відповідно до законодавства;
проводить моніторинг надання соціальних послуг, контролює роботу комунальних надавачів соціальних послуг, вживає заходів з покращення якості надання соціальних послуг;
забезпечує облік осіб, які звертаються з питаннями направлення їх в установи та заклади, що надають соціальні послуги, сприяє в оформленні відповідних документів цим особам;
сприяє влаштуванню (за потреби) до будинків-інтернатів (пансіонатів) осіб похилого віку, осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю;
організовує роботу з питань опіки та піклування над повнолітніми недієздатними особами та особами, цивільна дієздатність яких обмежена;
вживає заходів щодо соціального захисту бездомних осіб та запобігання бездомності;
21) з питань поліпшення становища сімей, запобігання домашньому насильству, оздоровлення та відпочинку дітей, забезпечення гендерної рівності та протидії торгівлі людьми:
реалізує заходи та програми, спрямовані на пропагування сімейних цінностей, підвищення рівня правової обізнаності, соціального і правового захисту сімей, надає в межах компетенції підприємствам, установам, організаціям, об’єднанням громадян та окремим громадянам методичну, практичну та консультативну допомогу з питань запобігання домашньому насильству і насильству за ознакою статі;
проводить прийом і розгляд заяв та повідомлень про вчинення домашнього насильства і насильства за ознакою статі, забезпечує застосування заходів для його припинення та надання допомоги постраждалим особам;
забезпечує ведення інформаційно-просвітницької діяльності (в тому числі підготовка та поширення відповідних матеріалів) щодо форм, причин і наслідків домашнього насильства і насильства за ознакою статі, заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі, формування нетерпимого ставлення громадян до насильницької моделі поведінки у приватних стосунках;
організовує та / або проводить соціологічні, психолого-педагогічні та інші дослідження щодо форм, причин і наслідків домашнього насильства і насильства за ознакою статі;
реалізує заходи, що сприяють викоріненню передумов торгівлі людьми, зокрема, щодо запобігання домашньому насильству та дискримінації за ознакою статі;
вживає заходів для підвищення рівня обізнаності з питань, пов’язаних з торгівлею дітьми, батьків, осіб, які їх замінюють, та осіб, які постійно контактують з дітьми у сферах освіти, охорони здоров’я, культури, фізичної культури та спорту, оздоровлення та відпочинку, судовій та правоохоронній сферах;
реалізує заходи, спрямовані на забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
проводить заходи, спрямовані на організацію оздоровлення та відпочинку дітей, сприяє збереженню та розвитку мережі дитячих оздоровчих закладів;
надає в межах повноважень багатодітним сім’ям і сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, підприємствам, установам, організаціям, об’єднанням громадян та окремим громадянам методичну допомогу з питань запобігання домашньому насильству;
забезпечує в межах повноважень розроблення та проведення заходів, спрямованих на розв’язання соціальних проблем молодих сімей;
22) у сфері соціальної інтеграції осіб з інвалідністю:
веде облік осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших осіб, які мають право на безоплатне забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації;
проводить роботу з оформлення документів для визначення права осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю на безоплатне та пільгове забезпечення автомобілями;
координує роботу реабілітаційних установ місцевого рівня для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю і сприяє їх розвитку, розглядає пропозиції органів місцевого самоврядування щодо потреби у створенні, реорганізації, ліквідації реабілітаційних установ;
забезпечує направлення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та дітей віком до трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності, до установ, які надають реабілітаційні послуги, відповідно до бюджетних програм;
визначає потреби в забезпеченні осіб з інвалідністю та інших окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації, автомобілями, санаторно-курортним лікуванням, у компенсаційних виплатах, передбачених законодавством, та направляє узагальнену інформацію Департаменту;
подає сільській раді пропозиції щодо потреби в комунальних реабілітаційних установах для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю;
інформує осіб з інвалідністю щодо можливостей проходження ними професійної реабілітації в реабілітаційних установах, а також про послуги державної служби зайнятості з метою вибору ними виду професійної діяльності та визначення виду професійного навчання шляхом професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації;
інформує центри зайнятості місцевого рівня та відділення Фонду соціального захисту інвалідів про осіб з інвалідністю, які виявили бажання працювати;
бере участь у створенні безперешкодного середовища для маломобільних категорій населення;
23) забезпечує ведення банку даних з проблем інвалідності; бази даних про внутрішньо переміщених осіб; банку даних про осіб, які мають право на пільги; оздоровлення та відпочинку дітей; отримувачів житлових субсидій; багатодітних сімей;
24) проводить перевірки достовірності та повноти інформації про фактичне місце проживання / перебування внутрішньо переміщеної особи;
25) готує накази з основної діяльності;
26) виконує інші передбачені законодавством повноваження.
4. Відділ має право
1. Брати участь у здійсненні контролю за наданням інвалідам, ветеранам війни та праці, сім’ям загиблих військовослужбовців, сім’ям з дітьми, іншим громадянам пільг, установлених законодавством.
2. Одержувати в установленому порядку від підприємств, установ та організацій усіх форм власності інформацію, документи та інші матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.
3. Подавати на розгляд Олександрійської сільської ради пропозиції з питань, що належать до компетенції Відділу.
4. Залучати спеціалістів інших підприємств, установ, організацій та об’єднань громадян (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до компетенції Відділу.
5. Скликати в установленому порядку наради, проводити семінари та конференції з питань, що належать до його компетенції
6. Відділ під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє з іншими відділами (структурними підрозділами) сільської ради, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, об’єднаннями громадян.
5. Керівництво відділу
1. Відділ очолює начальник, якого призначає на посаду та звільняє з посади сільський голова відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
2. На посаду начальника відділу призначається особа з вищою освітою відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста, вільно володіє державною мовою. Стаж роботи на службі в органах місцевого самоврядування, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років. 3.Начальник відділу ві дповідно до покладених завдань:
Забезпечує виконання завдань, покладених на відділ.
Керує роботою відділу, є персонально відповідальним за організацію та результати його діяльності, сприяє створенню належних умов праці у відділі.
Подає на затвердження сільській раді положення про відділ соціального захисту населення.
Подає пропозиції сільському голові щодо переведення, звільнення працівників відділу, їх заохочення або притягнення до відповідальності згідно із чинним законодавством, розподіляє обов’язки між працівниками відділу.
Організовує оперативний контроль за термінами виконання розпоряджень та доручень сільського голови, віднесених до компетенції відділу, організовує ведення діловодства в межах відділу.
Несе відповідальність за невиконання, неякісне або несвоєчасне виконання своїх посадових обов'язків, бездіяльність або невикористання наданих йому прав, порушення вимог загальних правил поведінки посадової особи місцевого самоврядування та обмежень, пов'язаних з прийняттям на службу в органи місцевого самоврядування та її проходженням.
У межах визначених повноважень організовує листування з відповідними органами державної влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями з питань, що стосуються діяльності відділу.
Розглядає в межах повноважень заяви та звернення громадян, забезпечує підготовку відповідей на них, веде особистий прийом громадян.
Забезпечує стан дотримання трудової та виконавської дисципліни у відділі.
Планує роботу відділу.
Звітує перед сільською радою, сільським головою, виконавчим комітетом про виконання відділом соціального захисту населення визначених для нього завдань і затверджених планів роботи.
Вносить пропозиції щодо розгляду на засіданнях сільської ради, виконавчого комітету питань, які належать до компетенції відділу соціального захисту населення, та забезпечує розроблення проектів відповідних рішень.
Організовує роботу з підвищення рівня професійної компетентності працівників відділу.
Забезпечує дотримання працівниками відділу правил внутрішнього трудового розпорядку та виконавської дисципліни.
Видає накази з основної діяльності.
Виконує інші повноваження, визначені законом.
4.Начальник відділу має право:
4.1. Представляти за дорученням сільського голови сільську раду та виконавчий комітет в органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах, організаціях з питань, що відносяться до компетенції відділу.
4.2. Одержувати в установленому порядку від структурних підрозділів ради, підвідомчих підприємств установ і організацій інформацію та матеріали необхідні для виконання завдань покладених на відділ.
4.3. Залучати спеціалістів структурних підрозділів сільської ради (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належить до компетенції відділу.
4.4. Вносити сільському голові пропозиції щодо вдосконалення роботи відділу.
5. Начальник Відділу здійснює й інші повноваження відповідно до покладених на нього завдань окремими рішеннями ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями Олександрійського сільського голови.
6. Начальник відділу повинен знати: закони України, що стосуються діяльності відділу, укази Президента України, постанови Верховної Ради України, постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України, інші підзаконні нормативно–правові акти, що стосуються діяльності відділу; порядок підготовки та внесення проектів нормативно–правових актів; сучасні методи управління персоналом; основи трудового законодавства, психології праці; правила ділового етикету; правила охорони праці та протипожежного захисту; основи роботи на комп’ютері та відповідному програмному забезпеченні; ділову мову, державну мову.
7. Від імені відділу та в межах завдань, покладених на відділ, начальник відділу підписує документи загального характеру, пов'язані з його основними повноваженнями.
8. На період відсутності начальника відділу у зв'язку з відпусткою, відрядженням, тимчасовою непрацездатністю тощо його обов‘язки покладаються на головного спеціаліста відділу згідно з розпорядженням сільського голови.
6. Заключні положення
6.1. Реорганізація чи припинення діяльності відділу проводиться за рішенням сесії сільської ради з дотриманням вимог чинного законодавства.
6.2. Керівництво сільської ради зобов'язане створювати умови для належної роботи і підвищення кваліфікації працівників відділу, забезпечувати їх окремим приміщенням, телефонним та електронним зв'язком, сучасними комп'ютерами та оргтехнікою, транспортом для виконання службових обов'язків, нормативно-правовими актами і довідковими матеріалами, іншими посібниками та літературою з профільних питань.
6.3. Зміни та доповнення до цього Положення вносяться на підставі рішення сесії сільської ради.